Abertis ha culminat la compra del 100% de la societat Túnels de Barcelona i Cadí després d’arribar a un acord amb Crédit Agricole Assurances per adquirir-ne el 49,99% restant. L’operació consolida el control total del túnel del Cadí, una infraestructura clau per a la connexió entre Andorra, la Cerdanya i el Berguedà, especialment rellevant per a la mobilitat quotidiana i turística del Principat.
El túnel del Cadí forma part d’un actiu de 46 quilòmetres que el 2024 va generar 69 milions d’euros d’ingressos. Tot i que el túnel es va inaugurar l’any 1984, Abertis n’explota la concessió des del 2013, amb un venciment previst el 2037. La societat concessionària és responsable tant de la conservació com de l’explotació del túnel i dels seus accessos.
En paral·lel a aquest moviment empresarial, el peatge del túnel del Cadí s’incrementarà un 2,82% a partir del 2026, situant-se en 14,56 euros per als turismes no residents al Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell. L’augment serà de 40 cèntims per vehicle, en el marc de la revisió general dels peatges de les autopistes catalanes.
Les motocicletes passaran a pagar 11,73 euros, mentre que els vehicles pesants podran arribar fins als 38,11 euros, segons categoria. L’actualització de tarifes respon a la revisió anual vinculada a l’IPC d’octubre (3,1%) i a un coeficient corrector en funció del trànsit real registrat.
El túnel del Cadí és una de les principals vies d’accés a Andorra des del sud, especialment durant els caps de setmana, els períodes vacacionals i la temporada d’hivern. L’increment del peatge té, per tant, un impacte directe sobre els conductors andorrans, tant particulars com professionals del transport i del sector turístic.
Aquesta setmana, Liberals ha carregat contra un model econòmic que —segons diuen ara— ha convertit Andorra en un aparador de nous rics i de cotxes d’alta gamma circulant amunt i avall. La crítica, legítima, no deixa de sorprendre: durant anys, el seu propi ministre Jordi Gallardo va defensar aquest model a Barcelona, Madrid i allà on fes falta, explicant les bondats fiscals i l’atractiu del país per captar residents d’alt poder adquisitiu.