La Comissió Europea ha anunciat aquest dijous una multa de 1.070 milions d’euros a cinc bancs per participar en dos càrtels en el mercat de diverses amb onze monedes diferents com l’euro, la lliura esterlina, el ien japonès, el franc suís o el dòlar nord-americà, entre altres. El primer càrtel, anomenat ‘Banana Split per a tres’, involucrava agents de borsa de Barclays, Royal Bank of Scotland (RBS), Citigroup i JP Morgan, mentre que el segon, conegut com ‘Essex Express’, va reunir agents de Barclays, RBS i MUFG.
Una investigació de l’executiu comunitari ha determinat que els agents dels diferents bancs implicats van intercanviar “informació sensible” coordinant estratègies per decidir si comprar o vendre moneda i quan fer-ho per tal d’optimitzar-ne el benefici. “El comportament d’aquests bancs ha menyspreat la integritat del sector a costa de l’economia europea i els seus consumidors”, ha expressat la comissària europea de Competència Margrethe Vestager, també candidata dels liberals a presidir l’executiu comunitari.
La sanció més elevada, de 257.682.000 euros, és per al càrtel Essex Express per l’activitat feta entre el 2009 i el 2012. Per altra banda, les reunions entre Barclays, Citigroup i JPMorgan s’han saldat amb una multa de 811.197.000 euros per les reunions i l’intercanvi d’informació entre el 2007 i el 2013.
Per altra banda, UBS, firma bancària amb seu a Suïssa, ha rebut plena immunitat per haver informat la Comissió Europea de l’existència dels càrtels. Així, tot i que UBS formava part de totes les activitats, ha esquivat una multa agregada de 285 milions d’euros.
Els mercats respiren. El petroli baixa. Les borses recuperen part del terreny perdut. Els titulars ja no parlen d’una possible escalada militar entre els Estats Units i l’Iran. Torna una certa calma. Però ningú no s’enganya.