Fer benzina ha augmentat un 7% des del mes de gener mentre que el preu de cost ho ha fet en un 21%. La diferència l'han assumit els importadors i distribuidors, que tenen menys marge de benefici, i els impostos al carburant. El president de l'Associació d'Importadors i Distribuidors de Carburants d'Andorra, Ramon Visent, ha explicat que el motiu principal de l'augment del preu del barril de petroli són les tensions geopolítiques entre els Estats Units i l'Iran, amb la decisió dels president Donald Trump d'abandonar l'acord nuclear amb aquell país.
Les existències de cru que s'havien acumulat en el període 2014-2016 han disminuït considerablement a causa de la gran demanda impulsada per una economia mundial en auge i les retallades de subministrament de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP). Visent ha recordat que fa pocs dies, el gegant del petroli francès Total va abandonar Iran per temor a les sancions nord-americanes. Tot això ha repercutit en l'augment. El preu del barril Brent, el de referència, estava el gener del 2016 en els 28 dòlars (24 euros) i aquesta setmana ha arribat als 78 (66 euros). La previsió és que la pujada segueixi durant la resta de l'any.
Des del 2013, els carburants havient anant reduint el preu i el 31 del gener del 2016 va ser el moment de tota la sèrie en què els preus dels carburants, gasolina SP 95, gasolina SP 98, gasoli de locomoció i gasoli de calefacció, presentaven uns valors més baixos. Uns valors a nivells del gener del 2009. Des de llavors el creixement, tot i que moderat, ha estat constant fins arribar als números d'ara.
Aquesta setmana, Liberals ha carregat contra un model econòmic que —segons diuen ara— ha convertit Andorra en un aparador de nous rics i de cotxes d’alta gamma circulant amunt i avall. La crítica, legítima, no deixa de sorprendre: durant anys, el seu propi ministre Jordi Gallardo va defensar aquest model a Barcelona, Madrid i allà on fes falta, explicant les bondats fiscals i l’atractiu del país per captar residents d’alt poder adquisitiu.